Otsikko
Luen tilastosta, että kirjastoja oli vuonna 2016 kaikkiaan 284 kappaletta. Jos kuvitellaan, että yksi kirjastokimppu/-rypäs eli esim. Helmet- tai Vaski…

Kysytty

Luen tilastosta, että kirjastoja oli vuonna 2016 kaikkiaan 284 kappaletta. Jos kuvitellaan, että yksi kirjastokimppu/-rypäs eli esim. Helmet- tai Vaski-kirjastot muodostaisivat yhden kirjaston (koska kuvitteellisesti yhden ja saman kirjan voi tilata koko kirjastoryppään vaikutusalueelta), miten monta "kirjastoa" Suomessa silloin olisi? Kuuluvatko kaikki kirjastot tällaisiin verkostoihin/kimppuihin?

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokimpalla viitataan kunnan- ja kaupunginkirjastojen väliseen yhteistyöhön, jonka tavoitteena on hyödyttää alueen kirjastoja ja asiakkaita. Yleensä kaikki kirjastokimppaan kuuluvat kirjastot käyttävät samaa kirjastojärjestelmää ja samalla kirjastokortilla voi lainata teoksia kaikista kimppaan kuuluvista kirjastoista. Tällä hetkellä Suomessa on yhteensä 30 kirjastokimppaa. Kirjastokimppoja ovat esimerkiksi Varsinais-Suomen alueella sijaitseva Vaski-kirjastot sekä pääkaupunkiseudulla sijaitseva HelMet-kirjastot. Kaikki kirjastot eivät kuitenkaan kuulu kirjastokimppoihin. Esimerkiksi Someron, Kirkkonummen ja Sotkamon kirjastot eivät kuulu mihinkään kirjastokimppaan.

Ajankohtaisin tieto kirjastoista ja kirjastokimpoista löytyy kirjastot.fi-verkkosivuilta. Kirjastokimppoja voi etsiä kirjastohaussa kentästä "seutuyhteistyö": http://hakemisto.kirjastot.fi/

Wikipediasta löytyy melko ajantasainen listaus sekä kartta kirjastokimpoista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjastokimppa