Kuinka monta ns. kirjastoaluetta Suomessa on? Niiden nimet ja suurin kirjasto. En valitettavasti osaa kuvailla tämän paremmin. Samoin haluaisin tietää…

Kysytty

Hei

Kuinka monta ns. kirjastoaluetta Suomessa on? Niiden nimet ja suurin kirjasto. En valitettavasti osaa kuvailla tämän paremmin.
Samoin haluaisin tietää verkkokirjastojen määrän ja niiden nimet?
Kuten: Helmet (Pääkaupunkiseutu), Kirkes (Kerava, Järvenpää...) Ratamo (Riihimäki, Hyvinkää...).

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kirjastokimppoja on Suomessa 27 kappaletta: Anders (Kokkola), Blanka (Parainen), Eepos (Seinäjoki), Fredrika (Pietarsaari), Heili (Lappeenranta), Helle (Porvoo), Helmet (Helsinki), Kainet (Kajaani), Keski (Jyväskylä), Kiri (Haapajärvi), Kirkes (Kerava), Kyyti (Kouvola), Lapin kirjasto (Rovaniemi), Lastu (Lahti), Loisto (Loimaa), Louna (Forssa), Lukki (Lohja), Lumme (Mikkeli), Outi (Oulu), Piki (Tampere), Ratamo (Hyvinkää), Rutakko (Iisalmi), Satakirjastot (Pori), Tiekkö (Ylivieska), Vaara (Joensuu), Vanamo (Hämeenlinna) ja Vaski (Turku). Niiden oletettavasti isoimmat kunnat ja siten kirjastot ovat suluissa nimen perässä.

Lisäksi osa kirjastoista ei kuulu mihinkään kimppaan kuten Kangasniemi, Kirkkonummi, Kuopio, Leppävirta, Loppi, Mariehamn, Rautalampi, Rautavaara, Reisjärvi, Siilinjärvi, Somero, Sotkamo, Sulkava, Suonenjoki, Vaasa. Kaikilla kirjastokimpoilla ja kimppoihin kuulumattomilla kirjastoilla on kuitenkin omat verkkokirjastot.

Helpoimmin pääset käsiksi kaikkien kuntien kirjastoihin Frank-monihaussa: https://monihaku.kirjastot.fi/fi/ Valitse siellä kohdasta "Haku muista kirjastoista" linkki: Kunnan- ja kaupunginkirjastot.