Löytyykö vanhan lastenlaulun sanoja ja nuotteja."Tässä on pikkuinen pyykkäripoika ootkos nähnyt näin ahkeraa.Nyt kun taas tuli lämmin pyykkipäivä äitipä…

Kysytty

Löytyykö vanhan lastenlaulun sanoja ja nuotteja."Tässä on pikkuinen pyykkäripoika ootkos nähnyt näin ahkeraa.Nyt kun taas tuli lämmin pyykkipäivä äitipä saanyt nyt levähtää." Muistan, että kirja oli A4 kokoinen pehmeäkantinen..? Onkohan näin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin laulun, jonka nimi on Pyykkärityttö, mutta se sopii kuvaukseenne muilta osin niin hyvin, että se lienee etsimänne laulu. Laulu alkaa: "Tässä on pikkuinen pyykkärityttö, onkos äidillä pestävää? Nyt kun taas tuli lämminvesipäivä äitipä saakin levähtää." Neljäs säkeistö alkaa: "Tässä on pikkuinen pyykkärityttö, ootkos nähnyt näin ahkeraa?"
Laulun on säveltänyt ja sanoittanut Usko Kemppi, ja se sisältyy hänen nuottiinsa Satulauluja (Fazer, 1967). Nuotti on A4-kokoinen, 45-sivuinen. Sen on värikkäästi kuvittanut Kylli Koski. Nuotissa on laulun pianosovitus ja sanat. Nuotin esipuheessa tekijä kirjoittaa, että laulut on aikoinaan tehty Inna-nimiselle tytölle, "mutta kun niitä lauletaan muualla, käyttävät äidit ja opettajat nimen paikalla laulajiensa ja leikkijäinsä nimiä". Nuottiin sisältyy myös erillinen leikkiohje.
Porin kaupunginkirjaston aineistotietokannan mukaan nuotti löytyy pääkirjaston nuorten osaston varastosta.