Otsikko
Löytyykö suomennosta sitaatille "Work dignifies man", joka on oletetusti Benjamin Franklinin?

Kysytty

Löytyykö suomennosta sitaatille "Work dignifies man", joka on oletetusti Benjamin Franklinin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suuressa sitaattisanakirjassa (toim. Jarkko Laine, 1989) löytyy työtä koskevien sitaattien joukosta "Työ aateloi ihmisen". Sanakirjassa ei kuitenkaan anneta tietoa, kenen sitaatti on alunperin. Toisaalta Vissarion Belinskin, venäläisen kirjallisuusarvostelijan, toimittajan ja filosofin kerrotaan sanoneen "Work ennobles man", joka myös saattaa olla pohjana tälle suomennokselle.

https://statusmind.com/work-quotes-60/

Suuressa sitaattisanakirjassa on myös Thomas Carlylen (1795-1881) sitaatti, joka viittaa työn jalouteen "Kaikki työ, puuvillan kehruukin; on jaloa; työ sinänsä on jaloa".

Sanastoa:

dignify: to give distinction to : ennoble  https://www.merriam-webster.com/dictionary/dignify

dignify 1..antaa jllek arvokkuutta, juhlistaa

ennoble 1 aateloida kirjak ylevöittääjalostaa  MOT Dictionaries