Löytyykö mistään tietoa sekä selkeitä kuvia 1800-1900 lukujen hääkimpuista,pukukoristeista,morsiuskruunuista ym. hääkoristeluista?

Kysytty

Löytyykö mistään tietoa sekä selkeitä kuvia 1800-1900 lukujen hääkimpuista,pukukoristeista,morsiuskruunuista ym. hääkoristeluista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta ei ole kovin paljon kirjoitettu, mutta jotain sentään löytyi:

Raukko, Elina: Morsiamen koristautuminen kertaa hyvin sidontahistoriaa. Puutarha & kauppa 1/1997, s. 26-29.

Raukko, Elina: Saksalaisilla pitkä morsiussidonnan historia. Puutarha & kauppa 1/1997, s. 22-23.

Myös kirjassa Häät (951-718-632-7) kerrotaan kukkien käytöstä häissä.

Asiaa voi lähestyä myös valokuvauksen kannalta. Esim. seuraavissa hääkuvausta käsittelevissä artikkeleissa on tietoa myös hääkukista ja koristeista:

Tiirola, Liisa: Vanha hääkuva kertoo. Valokuvauksen vuosikirja 1973, s. 124-131.

Savia, Savu: Ikuistettua rakkautta - 1800-luvun ja 1900-luvun alun häävalokuvat. Sukuviesti 2/2003, s. 10-13.