Miksi ja miten Suomessa keskellä talvea on kehittynyt tapa antaa kukka jouluna?

Kysytty

Miksi ja miten Suomessa keskellä talvea on kehittynyt tapa antaa kukka jouluna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Joulukukat ovat talvisessa Suomessa osoitus siitä, että valo voittaa ja elämä alkaa uudelleen", todetaan Leena Laulajaisen ja Mysi Lahtisen kirjoittamassa Mistä tuntee joulun -kirjassa. Joulukukkien suosion taustalla lieneekin halu tuoda talven pimeyteen jotakin kaunista ja lämpimämmästä vuodenajasta muistuttavaa.

Suomen vanhin varsinainen joulukukka on hyasintti, joka oli helsinkiläisessä kukkakaupassa esillä ensimmäisen kerran vuonna 1879. Kukka kuitenkin pysyi harvinaisuutena eikä yleistynyt suomalaiskodeissa ennen 1900-luvun alkupuolta. Toinen perinteinen joulukukka on kielo, jota viljeltiin jo 1800-luvulla. Sen sijaan joulutähti yleistyi vasta 1960-luvulla.

Joulukukalle ei ole mitään varsinaista määritelmää - mikä tahansa joulun aikaan kukkiva ja väreiltään sopiva kukka voidaan mieltää joulukukaksi. Eräänlaisina joulukukkina voi pitää myös Suomen luonnosta löytyviä koristeluun käytettäviä varpuja ja havuja.

Lisätietoa:

Leena Laulajainen ja Mysi Lahtinen: Mistä tuntee joulun? (Otava 1992)
Mysi Lahtinen: Joulu - sen historia, askareet ja herkut (Tammi 2003)
Outi Tynys: Kielon pitkä tie joulukukaksi, ilmestynyt Kotipuutarha-lehdessä 10/2004, s. 20 - 21
Markku A. Huttunen: Joulun kasvit
http://www.tunturisusi.com/joulu/joulukukat.htm