Etsin kirjoja ja aineistoa suomalaisista häistä. Häähistoriaa ja erityisesti sitä, milloin valkoinen hääpuku tuli yleisesti käyttöön ja miten?

Kysytty

Etsin kirjoja ja aineistoa suomalaisista häistä. Häähistoriaa ja erityisesti sitä, milloin valkoinen hääpuku tuli yleisesti käyttöön ja miten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valkoisen hääpuvun käyttö on peräisin 1700-luvun englantilaisilta säätyläismorsiamilta, ja sen käyttö yleistyi 1800-luvun lopulla. Sen suosioon vaikuttivat antiikin patsaiden valkoinen väri joka yhdistettiin puhtauteen, viattomuuteen ja iloon.

Häiden historiaa käsittelevät mm. seuraavat teokset:

Toivo Vuorela: Suomalainen kansankulttuuri (WSOY 1975)

Salakari, Tuula: Häät elämämme kaunein juhla (WSOY, 1996)

Hääpuvun historiaa käsittelee mm.

Franck, Marketta: Museomorsiamet: hääpuvut 1888-1991 (Nukke- ja pukumuseo Hatanpään kartano, 2001)

Lisää aihetta koskevaa tietoa löydät Helmet-aineistohausta (www.helmet.fi) valitsemalla hakutavaksi sanahaun ja käyttämällä hakusanoja häät, hääpuvut ja historia.