Joulukuusessa käytettävä perinteinen koriste Marsalkan vyö. Osaatteko kertoa tarkemmin sen historiasta? Kiitos tuhannesti vastauksesta jo etukäteen! Hyvää…

Kysytty

Hei,
Joulukuusessa käytettävä perinteinen koriste Marsalkan vyö. Osaatteko kertoa tarkemmin sen historiasta? Kiitos tuhannesti vastauksesta jo etukäteen! Hyvää talven odotusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Jaakkola, Kaisu (1977, s. 180). Muuttuva joulu : kansatieteellinen tutkimus = The changing Christmas : an ethnological study: "Erittäin suosittu kuvausten perusteella oli kuusta kiertävä marsalkanvyö, raamatunlause, jossa sanottiin: Kunnia olkoon Jumalalle korkeuksissa, maassa rauha ja ihmisille hyvä tahto." Tekijä käyttää tässä kahta lähdettä: Haavio, J (1972, s. 183). Mennyttä aikaa muistelen sekä Borg-Sundman, M (1966, s. 50-51). Jännittävä on elämä.

Lisäksi googlehaku "marsalkanvyö" antaa vastaukseksi lukuisia viitteitä.