Löysin Finnan kautta toisesta kaupungista kirjan, jonka haluaisin lainata. Sivustolla kuitenkin sanotaan, ettei se ole mahdollista. Mistä tämä johtuu? Miten…

Kysytty

Löysin Finnan kautta toisesta kaupungista kirjan, jonka haluaisin lainata. Sivustolla kuitenkin sanotaan, ettei se ole mahdollista. Mistä tämä johtuu? Miten harvinaisempia kirjoja pystyy lainaamaan?

Vastaus

Vastattu

Finnassa https://www.finna.fi/Content/about_finnafi on mukana paljon kirjastoja, arkistoja ja museoita ympäri Suomea. Mikäli löytämääsi teosta ei löydy Turun kirjastoista, voit tehdä kaukopalvelutilauksen https://vaski.finna.fi/Content/asiakkaana#interlibraryloans

Kaukopalvelu on kirjastojen välistä toimintaa. Se on maksullista. Turun kaupunginkirjasto veloittaa 4 € + mahdolliset lainanantajakirjaston maksut.

5 ääntä

Kommentit

Joitakin harvinaisia kirjoja ei voi lainata lainkaan, tai ehkä tavallisena aikana voi lainata lukusaliin mutta ei kotilainaksi. Yleensä siitä on tieto tallennettu kirjan viitteeseen. Joissakin tapauksissa saattaa onnistua saamaan kaukolainan Varastokirjastosta, vaikka valtakunnan muut kappaleet olisivat vain lukusalikäytössä.