Otsikko
Lasse Nordlundin kirjasessa "Elämämme perusteista..jne" on kuulemma ohje painovoimaan perustuvaan marjojen säilöntään. Mitenkä tuo käytännössä tapahtuu, sillä…

Kysytty

Hei!
Lasse Nordlundin kirjasessa "Elämämme perusteista" on kuulemma ohje painovoimaan perustuvaan marjojen säilöntään.
Mitenkä tuo käytännössä tapahtuu, sillä internetin haulla tai tekoälyltä kysyttynä en saanut siihen vastausta.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tuossa kirjassa mainitaan että kyseessä on Lasse Nordlundin itsensä kehittelemänsä säilömismenetelmä, jossa marjat säilyvät omassa liemessään purkeissa, joita käännellään säännöllisesti. Tämän tarkempaa tietoa ei tuossa ole edes siitä, millä marjoilla hän on asiaa kokeillut. Ainakin puolukka säilyy hyvin survottuna marjoissa olevan bentsoehapon ansiosta ihan ilman purkkien kääntelyä.

Lasse Nordlundista on tänä vuonna ilmestynyt myös uusi kirja:

Lantun henki : Lasse Nordlund ja omavaraistuva elämä / Touko Hujanen & Antti Salminen.

Se ei ole juuri nyt meillä paikalla, joten en voi tarkistaa onko tuosta säilömismenetelmästä siinä yhtään tarkemmin.