Otsikko
Kuinka vanhaa, pakastettuna säilytettyä sokeroitua puolukkasurvosta voi vielä käyttää? Pakastimessani on yksi vuoden 2015 puolukkasurvos ja monta vuoden 2017…

Kysytty

Kuinka vanhaa, pakastettuna säilytettyä sokeroitua puolukkasurvosta voi vielä käyttää? Pakastimessani on yksi vuoden 2015 puolukkasurvos ja monta vuoden 2017 survosta. Pakasteet ovat Orthexin muovisissa pakasterasioissa. Ruokaviraston sivuilta en löytänyt kohtaa, josta voisi tällaista kysyä. Jos monta vuotta vanhoja survoksia voi vielä käyttää, voiko ne syödä kuumentamattomina vai pitäisikö niistämleipoa kakkuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Marttojen sivuilla kerrotaan pakastemarjojen keskimääräisen säilyvyysajan olevan 10-12 kuukautta:

https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/sailonta/pakastaminen/

Ylen uutisessa (4.10.2011) on haastateltu Etelä-Karjalan maa- ja kotitalousnaisten piirikeskuksen toiminnanjohtajaa Sanna Lento-Kemppiä, joka kertoo, että parikin vuotta pakastimessa olleet marjat ovat käyttökelpoisia. Hän kertoo, että viisi vuotta pakastettuja marjoja hän ei enää söisi. Vanhoja marjoja voi esim. keittää mehuksi, mutta että on muistettava, että ruoka voi pilaantua myös pakastimessa:

https://yle.fi/uutiset/3-5432350