Suomenkielistä kirjallisuutta elintarvikekemiasta. Tutkimuksen aiheena elintarvikkeiden pakastaminen ja pakastamisen aikana tapahtuvat muutokset…

Kysytty

Suomenkielistä kirjallisuutta elintarvikekemiasta. Tutkimuksen aiheena elintarvikkeiden pakastaminen ja pakastamisen aikana tapahtuvat muutokset elintarvikkeessa sekä elintarvikkeen, esim. lihan kypsentämisen aikana tapahtuvat muutokset ja kemialliset reaktiot.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perusteos: Dahlgren, Östen: Elintarvikekemia. 1997

Kypsennykseen ja pakastamiseen liittyviä tutkimuksia esim.

Makkonen, Pirjo: Kypsennysmenettelyn valinta lihan mureusominaisuuksien perusteella : matalalämpökypsennys. 1995. EKT-sarja 999.

Kinnunen, Arvo: Elintarvikkeiden uudet prosessointi- ja kypsennysmenetelmät. 1998. Teknologiakatsaus 63.

Kalapakasteiden laatu vuonna 1988. Elinkeinohallitus. Kuluttaja-asiain osaston julkaisuja 15.

Opinnäytteitä:

Papinaho, Petri: Lämmön siirtyminen ja siihen liittyvä kosteuden diffuusio lihassa ja lihavalmisteissa... Helsingin yliopisto, lihateknologian laitos. Pro gradu 1990.

Hihnala, Esa: Lihan ja lihaeinesten teolliset kypsennysmenetelmät...Helsingin yliopisto, lihateknologian laitos 1989.

Kannattaa myös selata Helsingin yliopiston Viikin tiedekirjaston Agri-tietokantaa http://www.helsinki.fi/lumme/ , joka sisältää viitteitä mm. elintarvikealan kirjallisuudesta.