Mikä on yleisen terveyden, verisuonten ja sydämen terveyden kannalta paras ja terveellisin vaihtoehto, jos elintarvikkeella ei ole sydänmerkkiä: vähemmän…

Kysytty

Mikä on yleisen terveyden, verisuonten ja sydämen terveyden kannalta paras ja terveellisin vaihtoehto, jos elintarvikkeella ei ole sydänmerkkiä: vähemmän kaloreita vs. vähemmän suolaa? Vähemmän kovaa rasvaa vs. vähemmän suolaa? Vai vähemmän rasvaa yhteensä vs. vähemmän suolaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseesi on vaikeaa, ellei mahdotonta vastata yksiselitteisesti. Ravinnon terveellisyys ei riipu vain yhdestä ominaisuudesta, vaan kyse on kokonaisuudesta. Yleisesti ajatellen, jos jotain elintarviketta käyttää ravinnokseen joka päivä, sen laadulla on huomattavasti enemmän merkitystä kuin kertaluonteisesti ostetulla tuotteella.

Suurin osa tutkijoista ja ravitsemustieteilijöistä on yhtä mieltä suolan, sokerin ja tyydyttyneen eli ns. kovan rasvan liiallisen saannin haitoista. Ihmisten yksilöllisillä eroilla on myös merkitystä siinä, miten ja kuinka voimakkaina haitat ilmenevät. Sydänliiton sivulla sanotaan, että perimä usein altistaa ja huonot elintavat tuovat riskit esille, mikä puolestaan johtaa helpommin sairastumiseen.

Sydänliitto suosittelee vähentämään sekä suolan että kovan rasvan määrää ravinnossa. Sen sijaan rasvaa on hyvä saada oikeanlaatuisena ja kohtuullisesti. Rasvoista 2/3 tulisi olla pehmeää rasvaa, kuten kasviöljyä. Sydänmerkki tuotteessa kertoo rasvan laadusta.

Ratkaisevaa siis on, mistä elintarvikkeen kalorit ja rasva muodostuvat sekä kuinka usein ja kuinka paljon samaa tuotetta nautitaan. Voisi sanoa, että kovan rasvan ja suolan vastakkainasettelussa ei ole voittajaa.

Muun muassa Sydänliitosta ja Terveyskirjastosta saat lisää tutkittua tietoa ravitsemuksesta.

Lähteet:

Duodecim Terveyskirjasto.Terveyttä edistävä ruokavalio. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00935. (Viitattu 7.10.2021)

Duodecim Terveyskirjasto. Ravinnon rasvat. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01074. (Viitattu 7.10.2021)

Sydänliitto.fi. https://sydanliitto.fi/. (Viitattu 7.10.2021)

Sydänliitto.fi. Rasvan laatu ratkaisee. https://sydan.fi/fakta/rasvan-laatu-ratkaisee/. (Viitattu 7.10.2021)

Sydänliitto.fi. Suolaa vain kohtuudella. https://sydan.fi/fakta/suolaa-vain-kohtuudella/. (Viitattu 7.10.2021)

3 ääntä

Kommentit

Itse en lisää suolaa ruokaan ollenkaan, muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta. Olen huomannut että suolaa tekee mieli lisätä vain sellaiseen ruokaan, jossa on paljon kovia rasvoja. Kun pahoja rasvoja välttää, ei suolaakaan tarvita.