Lainaamani lasten uudehkon videokasetin nauha katkesi. (En tiedä syytä). Kirjastosta sanottiin, että korvaussumma on 42 euroa tai ainakin puolet summasta. Eikö…

Kysytty

Lainaamani lasten uudehkon videokasetin nauha katkesi. (En tiedä syytä). Kirjastosta sanottiin, että korvaussumma on 42 euroa tai ainakin puolet summasta. Eikö videokasettia voi korjata, sillä nauha on tosiaan vain yhdestä kohdasta poikki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Porvon kirjaston käyttösäännöissä mainitaan, että viottuneistä videoista, dvd-levyistä yms. peritään asiakkaalta kirjaston määräämä korvaushinta. Videokasetteja, joiden nauha on poikki, emme voi korjata, koska viottunut nauha katkeaa pian uudelleen ja voi myös vahingoittaa asiakkaiden videolaitteita.
Tiedustelimme myyjältä, voiko ko. videota ostaa uuden kappaleen kirjastoon, mutta saimme kuulla, ettei sitä ole enää saatavana. Tässä tapauksessa meidän täytyy periä asiakkaalta videon koko hinta eli 42 euroa. Asiakas saa korvaamansa videokasetin omakseen.
Videoita ei asiakas voi korvata jollakin toisella videolla, koska kaikilla kirjaston videoilla täytyy olla lainausoikeudet. Juuri nämä kirjasto-oikeudet tekevät kirjaston videoista kalliita. Silloin jos saamme uuden videon ostettua tilalle, ilman että täytyy uudelleen maksaa lainausoikeuksista, voi videon korvaushintaa pudottaa. Kyseisen videon kohdalla tämä ei ole mahdollista, koska sitä ei ole enää saatavana.