Kirjastot maksavat DVD-elokuvia ostaessaan lainauslisenssimaksuja. Jos asiakas kadottaa tai rikkoo lainaamansa DVD:n, niin miksi hänen on maksettava…

Kysytty

Kirjastot maksavat DVD-elokuvia ostaessaan lainauslisenssimaksuja. Jos asiakas kadottaa tai rikkoo lainaamansa DVD:n, niin miksi hänen on maksettava kirjastolle myös lainauslisenssimaksu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kadonnutta DVD-levyä ei voi korvata uudella kaupasta ostetulla, koska kirjastojen täytyy hankkia elokuviin erillinen lainausoikeus. Tämän vuoksi kirjaston ostamat elokuvat ovat kalliimpia kuin kaupasta ostetut.

Asiakkaan ei tarvitse korvata lainausoikeusmaksua Kokkolan kaupunginkirjastolle vaan ainoastaan DVD:n hinta. Korvausmaksu on noin 20 euroa elokuvasta riippuen. Korvausmaksu päätetään tapauskohtaisesti. Monta levyä sisältävät paketit ovat kalliimpia kuin yhden levyn pakkaukset.