Kysymykseni: Miten paljon sisällissodassamme taisteli alaikäisiä (rintaman molemmin puolin)? Olisiko teillä tietoa mahdollisesta lähdeteoksesta ja / tai…

Kysytty

Kysymykseni: Miten paljon sisällissodassamme taisteli alaikäisiä (rintaman molemmin puolin)? Olisiko teillä tietoa mahdollisesta lähdeteoksesta ja / tai lukumääristä? Tai edes tieto tahosta, josta tällaista kannattaisi kysellä? Avusta etukäteen kiittäen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalaissodasta löytyy paljon painettua lähdeaineistoa, josta oletkin jo löytänyt luettelon Internet-sivustosta http://www.vapaussota.com . Näillä sivuilla on myös runsaasti linkkejä, joista käy ilmi mm., että Työväenperinne r.y:n ylläpitämässä Työväenliikkeen kirjastossa on Suomen kansalaissota -kokoelma. Työväenliikkeen kirjastoon kannattanee siis ottaa yhteyttä (http://www.tsl.fi/~perinne/tlk).

Sotahistorian laitokselle kannattaa soittaa. Sen Internet-osoitteessa (http://www.mpkk.fi/laitos/sotlaitos.html) ei ole yhteystietoja, mutta Evreka-haulla saadussa toisessa linkissä, joka ei avaudu, on itse linkissä seuraavat tiedot sivun otsikosta: Maanpuolustuskorkeakoulu, Sotahistorian laitos, Helsinki, Santahamina, ritaritalo Pl 7, Fin-00861 Helsinki, fax 09 - 181 46535.

Alla mainittuja lukuun ottamatta niistä kirjoista, mitkä olivat vastaushetkellä käytettävissä, ei löytynyt tietoja sotatoimiin osallistuneista alaikäisistä.

Teoksessa Suomi 75 : itsenäisen Suomen historia, osa 1 (Weilin + Göös, 1991) kerrotaan sangen tarkasti sekä punaisen että valkoisen armeijan kokoonpanosta (kansalaissota s. 220-263), mutta alaikäisistä ei löydy mainintaa kummankaan armeijan kohdalla, muista sotatoimiin osallistuneista väestöryhmistä kyllä kerrotaan. Valkoisesta armeijasta sanotaan s. 234: ”Vuoden 1878 asevelvollisuuslain nojalla päätettiin 18.2.1918 kutsua aseisiin kaikki 21-40-vuotiaat miehet.” Ehdollisen kuritushuonerangaistuksen saaneista punavangeista kerrotaan s. 263, että lähes 20 000 eli 28,6% tuomion saaneista kuului ikäryhmään 15-20-vuotiaat (s. 263).

Teoksessa Suomen vapaussota kuvissa 1 (Kustannus Oy Isänmaan kirja, 2. p. 1984) on kuva 13-vuotiaasta Onni Kokosta, joka liittyi Limingassa Oulun valtausjoukkoihin.

Mielenkiintoinen teos taustatietojen kannalta saattaisi olla Sankaripoikia : vapautussodassamme kaatuneiden alaikäisten muistoksi, toim. Elsa Hästesko (Karisto 1919). Osat 1-3 ovat saatavana Helsingin ja Vantaan kirjastoista. Tässäkään teoksessa ei ole tietoja alaikäisten sotatoimiin osallistuneiden lukumääristä.