Olisin kysynyt mistä saisin luettelon kaikista kansalaissodassa kaatuneista (punaiset ja valkoiset)? Kiitos!

Kysytty

Hei!

Olisin kysynyt mistä saisin luettelon kaikista
kansalaissodassa kaatuneista (punaiset ja valkoiset)?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhtenäistä teosta kaikista kansalaissodassa kaatuneista (punaiset ja valkoiset) ei valitettavasti löydy
meiltä Oulun kaupunginkirjastosta.

Tiedustelin asiaa Sota-arkistosta. Heiltä löytyy arkisto Vapaussodan historian komitea 1913-1927, kansio, jossa luettelo kaatuneista, punaisista (ei täydellinen). Tarkempia tietoja, puh. 09-18126504, Sota-arkiston tutkijainsali. Kansallisarkistosta löytyy punaisia koskevaa tietoa, puh. 09-228521.

Työväenliikkeen kirjaston kansalaissota kokoelma löytyy netistä http://www.tsl.fi/~perinne/tlk/1918.html .

Valtioneuvostossa on meneillään hanke Suomen sotasurmat. Siitä löytyy tietoa netistä URL: http://www.vn.fi/vnk/suomi/vnk121f.htm .

Esimerkkejä Oulun kaupunginkirjastossa olevista kansalaissotaa käsittelevistä teoksista.
- Boström, J. H.: Sankarien muisto : Suomen itsenäisyyden ja vapauden puolesta henkensä antaneiden kansalaisten elämäkertoja, 1927. (Sisältää tiedot noin 5000 surmansa saaneesta valkoisesta.)
- Eerola, Jari: Henkilötappiot Suomen sisällissodassa 1918, 1998.
Esimerkkejä paikkakuntakohtaisista teoksista:
- Sotiemme veteraanit 1918, 1939-1945 : Haapavesi. 1994
- Mukana sodan myrskyissä: 1918-1945: Kärsämäen sotaveteraanimatrikkeli, 1995.
- Pohjois-Pohjanmaan vapaussoturit

Voit katsoa tarkemmin Oulun kaupunginkirjaston kokoelmaa aineistotietokannastamme http://www.ouka.fi/kirjasto/intro/index.html , esim. asiasanoilla kansalaissota ja matrikkelit tai kansalaissota ja kaatuneet.