Tarvitsen tietoa nestor kaipiaisesta kansalais sodan ajoilta L:rannasta

Kysytty

tarvitsen tietoa nestor kaipiaisesta kansalais sodan ajoilta
L:rannasta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tervehdys!
Kansalaissodan aikaisia tapahtumia Lappeenrannan seudulla on tarkimmin kuvattu Marko Tikan ja Antti O. Arposen teoksessa Koston kevät (WSOY, 1999). Teoksesssa on paljon henkilötietoa ja henkilöhakemisto. Henkilöhakemisto on myös Tikan teoksessa Kenttäoikeudet. Kansalaissodassa tavalla tai toisella menehtyneiden tietoja voi hakea henkilönnimella Internetissä olevasta tietokannasta Suomen sotasurmat 1914-1922: http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmaetusivu/stat2
Henkilötietoa sisältävät myös muistelmat: Parikka, Jalmari: Viimeinen taisto, Parmanen, Eino I.: Vapaussodan tapahtumat Karjalan armeijakunnan kolmannen rykmentin toiminta-alueella, Hulke, Hugo: Joutsenon punakaartin historiikkia vuosilta 1917-1918.
Valkoisen puolen kaatuneiden elämäkertatietoja on teoksessa Boström: Sankarien muisto.
Jos julkaistusta kirjallisuudesta ei löydy tietoja henkilöstä, kannattaa kääntyä sen tahon puoleen, josta alun perin sait tiedon tästä henkilöstä. Jos esim. syntymäpaikka on tiedossa, kannattaa selvittää syntymäkunnan seurakunnan kirkonkirjoista, onko siellä erityisiä merkintöjä hänen kohdallaan. Syntymäaika ja -paikka olisi joka tapauksessa hyvä selvittää, koska voi olla saman nimisiä henkilöitä.
Arkistotietoa kansalaissodasta ja henkilökohtaloista on saatavissa esimerkiksi Lappeenrannan kaupunginarkistosta (ainakin Toivo Tapanaisen arkisto)ja erityisesti Kansallisarkistosta, jossa on eri vankileirien arkistot ja Valtiorikosoikeudessa annettujen tuomioiden arkisto.