Etsisin tietoja vuoden 1918 tapahtumista Jämsänkosken hautausmaalla. Rislakin teos on tarkkaan kahlattu, mutta haluaisin tietää, löytyisikö teiltä…

Kysytty

Etsisin tietoja vuoden 1918 tapahtumista Jämsänkosken hautausmaalla. Rislakin teos on tarkkaan kahlattu, mutta haluaisin tietää, löytyisikö teiltä paikkakuntatietoa tarkemmin esim. Hannu Ahlstedin kokoamana ko. vuoden verisistä tapahtumista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jämsänkoski kuului vuonna 1918 vielä Jämsään. Se erosi Jämsästä 1925. Jämsänkosken seurakunta perustettiin samana vuonna. Tietääksemme vasta tuolloin Jämsänkoskelle rakennettiin ensimmäinen hautausmaa.

Ainakin seuraavissa teoksissa (Jukka Rislakin Kauhun ajan, 1995 lisäksi) on tietoa vuoden 1918 tapahtumista Jämsässä (ja Jämsänkoskella):

- Toivonen, Raimo: Papit kansalaissodassa, 2000.
- Paavolainen, Jaakko: Poliittiset väkivaltaisuudet Suomessa 1918, osa 2 : Valkoinen terrori, 1967.
- Kärsimysten tieltä : kymmenvuotismuistoja, 1928.
- Keskisuomalaiset sotapolulla : kappale Suomen vapaussodan historiaa, 1918.
- Isomäki, Kaarlo: Henkipattona : kärsittyä elämää vapaussotamme päiviltä, 1920 (myös äänikirjana).
- Suomen vapaussota vuonna 1918, osa 5, 1924.
- Työväenopiston Tuure Lehén -luentosarja 21.10.-28.10.1985, 1985 (äänikirja).
- Vuoden 1918 tapahtumista Jämsässä, 1998 (äänikirja).