Otsikko
Sukulaiseni kertoi Hennalan vankileirillä olleen isänsä laulaneen tällaista sanoiltaan aika "raakaa" laulua; "Kaatui Lahdessa veljeni nuorin, nuorin. vanhin…

Kysytty

Sukulaiseni kertoi Hennalan vankileirillä olleen isänsä laulaneen tällaista sanoiltaan aika "raakaa" laulua;
"Kaatui Lahdessa veljeni nuorin, nuorin.
vanhin kanssani vankina on.
Siellä joukot ne lahtarit,
suomen pedon lailla he vertamme joi.
Haamun lailla he hoipertelivat
riviin aamulla ammuttaviin."
Mikä laulu? Tietääkö teistä kukaan tähän täydennystä tai mistä löytäisin tämän? Sukulaiseni ei muista kaikkia laulun sanoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu on nimeltään Ainainen puute ja kurjuus ja se löytyy Ilpo Saunion ja Timo Tuovisen nuotista Edestä aattehen : suomalaisia työväenlauluja 1890-1938 (laulu nro 76, s. 143-144). Tässä nuotissa laulu on pisimmässä muodossaan (12 säkeistöä), nuotissa Työväen lauluja (Scandia-musiikki) samasta laulusta on vain kuusi ensimmäistä säkeistöä. Laulun sanojen kirjoittajaa ei tiedetä, melodia on Sam Sihvon Jääkärin laulu laulunäytelmästä Jääkärin morsian.
Edestä aattehen -nuotti on tällä hetkellä hyllyssä ja lainattavissa Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosastolla
(puh. 020 716 4077).