Otsikko
Kysymykseni koskee kirjallista alluusiota, josta kuulemma riippuu erään oikeustieteellisen kurssin osanottajien sivistystaso. Kysymys välitettiin minulle,…

Kysytty

Hei!

Kysymykseni koskee kirjallista alluusiota, josta kuulemma riippuu erään oikeustieteellisen kurssin osanottajien sivistystaso. Kysymys välitettiin minulle, mutta en kyllä keksi mikä voisi olla kyseessä. Olisin erittäin kiitollinen mikäli parahin Kirjastohenkilö sattuisi löytämään vastauksen!

Oikeustieteen luennoitsijan Samuli Hurrin taannoinen artikkelikontribuutio (Oikeus 1/2006, s. 101) nimeltään "Hornan musta renki" kuulemma viittaa otsikollaan johonkin, jota luennoitsijan mukaan kukaan hänen yleisössään tuskin tunnistaa. Nyt kysyisinkin, miten tämän (kirjallisen) alluusion viittaussuhteet oikein menevät!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitaatin alkulähde on Shakespearen näytelmä Richard III (IV näytös, IV kohtaus, säe 70). Kuningatar Margareeta sanoo monologissaan ” Richard yet lives, hell's black intelligencer”. Matti Rossi suomentaa tämän kohdan ”Rikhard elää vielä, hornan musta renki”. Margareetalle Rikhard, joka on tappanut hänen lapsensa, on kaiken pahan ruumiillistuma.