Kun minulla on unohtunut palauttaa aineistoa. aion palauttaa sen kyllä, mutta on tullu jo pari kirjettä, joissa on huimaavan suuri laskusumma. siinä uhataan…

Kysytty

kun minulla on unohtunut palauttaa aineistoa. aion palauttaa sen kyllä, mutta on tullu jo pari kirjettä, joissa on huimaavan suuri laskusumma. siinä uhataan jollain asian oikeuteen viemiselläkin. mulla kun ei oo rahaa maksaa sitä summaa, ni eikö asia vois hoitua sillä, että palautan aineiston, enkä saa enää lainata? se on vantaan puolelta lainattu, asun helsingissä, onko jotain eri sääntöjä eri kaupungeilla, ku ei helsingissä ikinä oo noin uhkailtu. ahdistaa, ku muutki asiat masentaa, ni vielä tommonen. usuttaa itsetuhoisuuteen. ei oo kivaa. voisiko minulle joku vastata tästä, kun olen ihan maassa tästä jutusta. kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvä ahdistunut. Olet ilmeisesti lykännyt myöhässä olevien kirjojen palautusta
kuin jonkin ikävän tehtävän suorittamista yleensä lykätään. Se on perin inhimillistä.
Nyt sinun on kuitenkin tartuttava härkää sarvista ja tehtävä näin: 1. Palauta kirjat siihen kirjastoon
mistä olet ne lainannut. 2. Jos sinulla ei ole rahaa maksaa myöhästymismaksuja,
neuvottele siitä mitä tulisi tehdä. 3. Lainausoikeuden saat kun maksut on maksettu, mutta
olo helpottuu huomattavasti kun saat kirjat palautettua.

Eri kaupungeissa on tosiaan erilaiset käytännöt aineiston perinnän suhteen. Esimerkiksi
juuri Vantaalla aineiston perintä
siirtyy määrätyssä vaiheessa yksityisen perintätoimiston tehtäväksi ja siksi
perintäkirjeiden sävykin muuttuu. Huomaa myös se, että perintätoimiston lähettämässä
kirjeessä on laskettu myös aineiston korvaushinta, kun palautat kirjat, et maksa tietenkään
korvaushintoja vaan myöhästymis- ja perintämaksut.

Perinnästä saat tietoa seuraavilla sivuilla
http://pandora.lib.hel.fi:6080/hs/solution/h23/h16/q73.htm (Helsinki)
http://www.vantaa.fi/kirjasto/fsaannot.htm (Vantaa)
http://espoonkirjasto.mork.net/kayttosaantojen_soveltamisohjeet.htm (Espoo)
Valoisampaa kevättä.