Jos haluan tietää mikä on tieteellisen tutkimuksen vastaus johonkin selkeään, muttei lopulta aivan yksiselitteiseen kysymykseen, niin miten haen tietoa siihen…

Kysytty

Jos haluan tietää mikä on tieteellisen tutkimuksen vastaus johonkin selkeään, muttei lopulta aivan yksiselitteiseen kysymykseen, niin miten haen tietoa siihen liittyen?

Tarkoitan, että on helppo löytää tieteen vastaus esimerkiksi siihen onko maapallo litteä. Mutta miten löydän, että mitä laajamittainen tieteellinen tutkimus sanoo esimerkiksi siitä, mikä tekee ihmisen onnelliseksi? Tutkimuksia kun on tehty tuhansia, niin löytyykö jotain paikkaa mistä voisi hakea meta-analyysejä tai jotain kokoavaa vastausta?

Vastaus

Vastattu

Tieteellisen tutkimuksen tieteellisyyden takeena on vertaisarviointi: Tiedeyhteisö arvioi aina tehtyjä tutkimuksia. Tutkimus tehdään käyttäen hyväksyttyjä tieteellisiä menetelmiä ja siitä raportoidaan tieteenalalla vallitsevan tavan mukaisesti. Tieteelliset tutkimukset muodostuvat yleensä siten, että tietoa peilataan aiempiin tutkimuksiin. Jokainen uusi tutkimus siis yleensä antaa katsauksen myös aiempaan samaa aihetta käsittelevään tutkimukseen. Kokoavia vastauksia tai kaiken tiedon sisältävää tietokantaa ei kuitenkaan ole koottu, enkä tiedä olisiko se edes mahdollista. Ohjeita tieteelliseen tiedonhankintaan antaa esimerkiksi Oulun yliopiston kirjaston Tieteellisen tiedonhankinnan opas, jossa kerrotaan perusteellisesti tutkimuksen tiedonhankinnasta. Jokainen tutkija käy omaa tutkimusta tehdessään läpi valtavan tietomäärän, johon perustaa ja liittää oman tutkimuksensa.

Kokoavia vastauksia kysymyksiin voi etsiä myös tietokirjoista ja kirjoituskokoelmista, jotka käsittelevät sinua kiinnostavaa aihetta. Niissä kirjoittajat yleensä pyrkivät kokoamaan yhteen useita näkemyksiä samaan aiheeseen. Jotkut kirjoittajat ja tutkijat ovat erityisesti perehtyneet johonkin aihepiiriin. Esimerkiksi mainitsemaasi onnellisuutta ovat tutkineet esimerkiksi psykologian tohtori Emma Seppälä ja professori Markku Ojanen.

Tieteellisiä julkaisuja voit hakea laajasti Finna-hakupalvelusta. Oikopolku tutkittuun tietoon -sivu auttaa sinua tiedonhaun alkuun.

Lähteet ja linkit:

Opinkirjo: Tieteellinen tutkimusprosessi: https://opinkirjo.fi/tutkimuksen-perusteet/tutkimusprosessi/

Oikopolku tutkittuun tietoon: https://finna.fi/Content/tutkittu-tieto

Tieteellisen tiedonhankinnan opas (Oulun yliopiston kirjasto): https://libguides.oulu.fi/c.php?g=662008&p=4677796