Haen lähinnä äänikirjoja mutta niitä näyttää olevan sekä DVD ja CD ROM:ja ja levyjä. Mikä on ero. Jos haluan esim. "Taru sormusten herrasta" niin kuinka…

Kysytty

Haen lähinnä äänikirjoja mutta niitä näyttää olevan sekä DVD ja CD ROM:ja ja levyjä. Mikä on ero. Jos haluan esim. "Taru sormusten herrasta" niin kuinka löydän sen (paitsi kasetti version)? Yleensäkin haussa ei löydy ääniversiota (tarkoitan siis että joku henkilö lukisi kirjan).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

DVD:t ovat elokuvia ja CD ROMit tietokoneohjelmia. Ääneenluetut levyt ovat CD:tä, ja ilmeistikin etsit juuri viimemainittuja.

Voit tehdä rajauksia Helmet-haulla seuraavasti: klikkaa valintaruudun alta painiketta "Tarkenna hakua" ja rajaa hakusi CD-levyihin. Voit myös rajata hakusi kielen esim. suomen kieleen. Näin saata luettelon esim. suomenkielisistä Taru Sormusten herrasta-äänitteistä ja voit tehdä niistä varauksia.

Useimmat äänikirjat ovat luettuja, teoksen luokka kyllä kertoo, onko kysymys ääneenluetusta versiosta vai kuunnelmasta. Kuunnelman luokka Helsingin kaupunginkirjastossa on 1.3 ja ääneenluetun teoksen 1.4.