Otsikko
Kun lapsesta ja vanhemmista otetaan otetaan dna näyte. Säilötäänkö näyte jonnekin talteen ja voiko viranomaiset käyttää sitä joskus tulevaisuudessa esim. dna…

Kysytty

Kun lapsesta ja vanhemmista otetaan otetaan dna näyte. Säilötäänkö näyte jonnekin talteen ja voiko viranomaiset käyttää sitä joskus tulevaisuudessa esim. dna rekisteriin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pakkokeinolain mukaan DNA-näyte voidaan tietyissä tapauksissa ottaa ja säilyttää rikoksesta epäillyltä ja rikokseen tuomitulta. Tunniste on myös poistettava rekisteristä tietyn ajan kuluttua.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870450

Mitään muita syitä näytteiden säilyttämiseen ei löytynyt.