Onko Suomen vaaleissa niin, että ääni hylätään, jollei ole piirtänyt numeroita juuri niin kuin vaalilipukkeessa kehotetaan tekemään?

Kysytty

Onko Suomen vaaleissa niin, että ääni hylätään, jollei ole piirtänyt numeroita juuri niin kuin vaalilipukkeessa kehotetaan tekemään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Äänestyslippu voidaan mitätöidä, jos ehdokkaan numeroa ei ole selvästi merkitty.

Lähde:

Vaalilaki

85 §

Äänestyslipun mitättömyys

Äänestyslippu on mitätön, jos:

1) vaalikuoressa on useampi tai muutakin kuin yksi äänestyslippu;

2) vaalikuoreen on tehty äänestäjää tai ehdokasta koskeva taikka muu asiaton merkintä; (5.4.2002/247)

3) äänestyslippuna on käytetty muuta kuin oikeusministeriön painattamaa äänestyslippua;

4) äänestyslippua ei ole leimattu;

5) ehdokkaan numero on merkitty siten, ettei selvästi ilmene, ketä ehdokasta se tarkoittaa;

6) äänestyslippuun on kirjoitettu äänestäjän nimi tai erityinen tuntomerkki taikka siihen on tehty muunlainen asiaton merkintä; taikka

7) äänestyslipulla on eduskuntavaaleissa äänestetty ehdokasta, joka on asetettu ehdokkaaksi kahdessa tai useammassa vaalipiirissä.

Asiattomana ei pidetä äänestyslippuun tehtyä merkintää, joka ainoastaan selventää, ketä ehdokasta äänestäjä on tarkoittanut äänestää.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eräällä itähelsinkiläisellä äänestyspaikalla vaalitoimitsija käänsi äänestyslippuni oikean yläkulman koirankorvalle leimattuaan lipun. Jäin miettimään, voikohan tuollainen olla "erityinen tuntomerkki"