Vaalit.fi-sivustolta: "Ennakkoon äänestämiselle ei tarvitse esittää mitään syytä. Ennakkoäänestys on äänioikeutetun vapaasti valittavissa vaalipäivän…

Kysytty

Hei,

Vaalit.fi-sivustolta:

"Ennakkoon äänestämiselle ei tarvitse esittää mitään syytä. Ennakkoäänestys on äänioikeutetun vapaasti valittavissa vaalipäivän äänestyksen sijasta. Kukin äänioikeutettu voi oman valintansa mukaan äänestää ennakkoon missä tahansa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa joko kotimaassa tai ulkomailla"

https://vaalit.fi/aanestaminen-ennakkoon

Tuostaa sen käsityksen, että äänioikeutettu voi ennakkoäänestää missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa.

Mutta eihän se voi olla niin, koska samalla äänestysnumerolla on eri ehdokkaat vaalipiireittäin.

Onko tuossa tarkoitettu sitä, että saman vaalipiirin sisällä voi valita minkä tahansa ennakkoäänestyspaikan?

Vastaus

Vastattu

Äänioikeutettu voi tosiaan halutessaan ennakkoäänestää missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa. Oikeusministeriön julkaisemassa vuoden 2023 eduskuntavaaleja koskevassa ohjeistuksessa kerrotaan tarkemmin järjestelyistä ennakkoäänestyspaikassa:

Äänestämään tulleen henkilöllisyys on todettava ennen kuin hänelle annetaan äänestyslippu.

Eduskuntavaaleissa äänestäjä voi äänestää vain oman vaalipiirinsä ehdokaslistojen yhdistelmään otettua ehdokasta. Äänestäjän oma vaalipiiri on se, joka on merkitty hänen kohdalleen äänioikeusrekisteriin ja hänelle lähetettyyn äänioikeusilmoitukseen (ilmoituskorttiin)

Äänestyskoppiin sijoitetaan sen vaalipiirin, jonka alueella ennakkoäänestyspaikka sijaitsee, ehdokaslistojen yhdistelmä. Ennakkoäänestyspaikassa on pidettävä helposti saatavilla kaikkien vaalipiirien ehdokaslistojen yhdistelmät.

Ennakkoäänestämisestä tehdään merkintä joko äänioikeusrekisteriin tai, jos sitä ei käytetä, äänestäjistä pidettävään luetteloon. Merkinnän tekemisen yhteydessä täytetään lähetekirje.

Lähetekirjeen tarkoitus on se, että sen avulla äänestäjän vaalikuori voidaan toimittaa hänen oman kuntansa keskusvaalilautakunnalle, riippumatta siitä, missä ennakkoäänestyspaikassa hän on äänestänyt.

https://www.ouka.fi/documents/52058/21998323/EV2023+vaaliohje4/803e82e1…