Miten vaaleissa voi kikkailla? Jos haluaa esim tietyn puolueen saavan paikkoja... Kannattaako äänestää ns varmoja vai ihan vaan omaa suosikkia joka voikin ehkä…

Kysytty

Miten vaaleissa voi kikkailla? Jos haluaa esim tietyn puolueen saavan paikkoja... Kannattaako äänestää ns varmoja vai ihan vaan omaa suosikkia joka voikin ehkä saada vain hajaääniä ja viedä hallituspaikan. Löytyykö jostain artikkeleita?

Vastaus

Vastattu

Jos haluaa tietyn puolueen saavan eduskuntapaikkoja, ei Suomen vaalijärjestelmässä tarvita kikkailua – riittää, että äänestää sitä puoluetta, jonka soisi vaaleissa menestyvän. Puolueen kannalta on aivan sama, osuuko ääni sen julkkisääniharavalle vai pelkkiä hajaääniä keräävälle rivijäsenelle. Meillä noudatettava suhteellinen vaalitapa takaa, että eduskuntavaaleissa, kuntavaaleissa ja europarlamenttivaaleissa jokainen puolue tai muu ryhmittymä saa sen määrän edustajia kuin sen vaaleissa saama äänimäärä suhteessa muihin ryhmittymiin edellyttää. Jos esimerkiksi puolue saa annetuista äänistä esimerkiksi noin 20 prosenttia, se saa myös noin 20 prosenttia jaettavina olevista edustajanpaikoista.

Tämänkertaisten eduskuntavaalien yhteydessä taktikoinnista ja äänillä kikkailusta on puhuttu etenkin tulevan hallituksen kokoonpanoa pohdittaessa. Asiantuntijat eivät kuitenkaan innostu tällaisesta vaikuttamismahdollisuudesta siihen liittyvien monien epävarmuustekijöiden vuoksi, vaikka sellaiseen monin paikoin suorastaan yllytetään.

Vaalien keskeiset periaatteet - Vaalit
Tutkijat: äänestäjät eivät yleensä äänestä hallitusvaihtoehdon perusteella. - Kotimaa - Aamulehti
Matti Mörttisen kolumni: Houkuttaako äänestää vaaleissa jotakin vastaan? Se on vastenmielistä taktikointia ja äänioikeuden väärinkäyttöä (yle.fi)

3 ääntä

Kommentit

Kikkailua tarvitaan puolueissa, jotka solmivat vaaliliittoja. Puolueiden jäsenille annetaan ohje keskittää ääniä ehdokkaille, jotka täytyy saada läpi toisen puolueen ehdokkaiden sijaan saman vaaliliiton sisällä. Jos joku ehdokas on erityisen suosittu, voi käydä niin että saman puolueen muut eivät pääsekään läpi, ja paikat täyttää vaaliliiton toinen puolue.

Isoimmat puolueet eivät arvitse vaaliliittoja, joten tämä koskee vain pikkupuolueita.

Esimerkki maakunnista. Suomen suurin sisämaan ruotsinkielisten ryhmä on Pirkanmaan vaalipiirissä; Tampereella on ruotsinkielinen ev.lut. seurakuntakin, koulu ja De Gamlas Hem. Jos haluaa äänestää RKP:ta, joutuu toteamaan että vaaliliiton vuoksi ääni hyödyttää pikemmin isoa vaaliliittokumppania (jota en halua äänestää nytkään).