Otsikko
Kun hakee kirjan "Hae" toiminnolla, osasta kirjoista aukeaa näkymä, jossa vain kerrotaan kirjan tila, muttei ole "Varaa" painiketta. Eikö ko. kirjoja voi…

Kysytty

Hei,
Kun hakee kirjan "Hae" toiminnolla, osasta kirjoista aukeaa näkymä, jossa vain kerrotaan kirjan tila, muttei ole "Varaa" painiketta. Eikö ko. kirjoja voi varata?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näillä tiedoilla kysymykseen on hieman vaikeaa vastata. Voisitko vähän tarkentaa, esim. millaisissa tilanteissa varauspainike on jäänyt puuttumaan?

Varauspainike on kyllä aina näkyvillä teoksen täysissä tiedoissa (näytön vasemassa yläkulmassa) ja myös vapaan sanahaun hakutuloslistoissa kunkin nimekkeen kohdalla. Selaushauissa (teoksen nimi, tekijä, asiasana, ISBN, luokka) hakutuloslistoissa on varauspainikkeen sijasta näytön vasemmassa reunassa rastittavat ruudut, joiden avulla teokset voi siirtää koriin varaamista varten.

Teoksen voi aina varata, jos siitä on olemassa vähintään yksi varattava kappale. Silloinkin, kun varattavia kappaleita ei ole olemassa, varauspainike kyllä näkyy edellä mainituissa näytöissä, mutta kun varausta yrittää tehdä, järjestelmä ilmoittaa, että teos ei ole varattavissa.