Otsikko
Kuinka monta kunnallista kirjastoa (ml. sivukirjatot) Suomessa on tällä hetkellä? Entä kuinka monella suomalaisella on kirjastokortti?

Kysytty

Kuinka monta kunnallista kirjastoa (ml. sivukirjatot) Suomessa on tällä hetkellä? Entä kuinka monella suomalaisella on kirjastokortti?

Vastaus

Vastattu

Opetusministeriö kerää laajalti tilastotietoa yleisten kirjastojen toiminnasta. Tilastot löytyvät sivulta https://tilastot.kirjastot.fi/

Niiden mukaan vuoden 2022 lopussa Suomessa oli 713 kirjaston toimipistettä, 124 kirjastoautoa ja 10 laitoskirjastoa. Näiden lisäksi muita palvelupaikkoja oli 311.

Kirjastokorttia oli vuoden 2022 aikana käyttänyt 1 724 740 henkilöä. Luvussa voi olla päällekkäisyyttä (eli sama henkilö on käyttänyt sekä koti-, mökki- tai opiskelupaikkakunnan kirjastokorttia).

3 ääntä

Kommentit

Ovatko kunnan omistamien oppilaitosten kirjastot luvuissa mukana? Työväen- yms. opistojen kirjastot lienevät edelleen kaikkien käytettävissä.