Myöhästymismaksuista Helsingin kaupunginkirjastossa. Olisiko mahdollista saada muistutusviesti omaan sähköpostiosoitteeseen muutamaa päivää aiemmin ennen…

Kysytty

Myöhästymismaksuista Helsingin kaupunginkirjastossa. Olisiko mahdollista saada muistutusviesti omaan sähköpostiosoitteeseen muutamaa päivää aiemmin ennen kirjojen tai muiden lainattujen materiaalien eräpäivää? Tällainen palvelu on esimerkiksi Helsingin yliopiston kirjastoilla ja se toimii hyvin. Sähköpostiviestin mukana on linkki sivulle, jossa voi käydä uusimassa lainansa.
Minunkaltaiselle kiireiselle perheenäidille tällainen muistutusviesti olisi paikallaan. On hyvä, että eräpäiväkuitti tulostuu, kun lainaa kirjastosta, mutta kun kirjoja uusii tietokoneelta, kuittia ei saa mistään ja en ole näköjään hyvää keinoa keksinyt, miten saisin lainat uusittua tai palautettua ajallaan.
Mihin muuten myöhästymismaksut käytetään? Onko kirjastolla näin tavoitteena saada kerättyä mahdollisimman paljon myöhästymismaksua, kun asiasta ei muistuteta etukäteen. Itse ainakin voisin luovuttaa sähköpostiosoitteeni kirjastolle tällaista käyttöä varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiakkaat ovat paljon toivoneet sähköpostitse lähetettäviä muistutuksia jo ennen eräpäivää, ja tällainen palveluhan monissa kirjastoissa jo tosiaan on käytössä. Asiaan liittyvistä teknisistä ym. ongelmista huolimatta kyseinen palvelu on silti päätetty rakentaa myös HelMet-järjestelmään, ja tämänhetkisen tiedon mukaan se pyritään saamaan käyttöön tämän vuoden kuluessa.
Kirjasto ei pyri maksimoimaan saataviaan vaan kyse on vain pyrkimyksestä saada aineisto takaisin asiakkailta.