Kuka on kääntänyt "Kullervos Klage" saksaksi?

Kysytty

Kuka on kääntänyt "Kullervos Klage" saksaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jean Sibeliuksen teoksen Kullervo op. 7, jota kutsutaan myös Kullervo-sinfoniaksi, sanat ovat Kalevalasta. Teos valmistui vuonna 1892.

Siihen mennessä Kalevala oli käännetty saksaksi kokonaan kahdesti. Ensimmäinen saksantaja oli Anton Schiefner, ja Kalevala, das Nationalepos der Finnen, ilmestyi 1852. Toisen kerran Kalevala julkaistiin saksaksi kahdessa osassa 1885 ja 1886 (Kalevala: das Volksepos der Finnen). Kääntäjä oli Suomeen muuttanut saksalainen Hermann Paul. Tätä käännöstä pidetään ensimmäistä monin tavoin parempana. Nämä tiedot ovat peräisin Valvoja-lehdestä vuodelta 1909, s. 272-276.

Vaikea sanoa, kumpi käännös otettiin Sibeliuksen Kullervoon. Hermann Paulin käännöksen puolesta puhuisi se, että hän oli muuttanut Suomeen, ja että hänen käännöstään pidettiin ansiokkaampana.

0 ääntä

Kommentit

Hermann Paulin poika Aksle Paul seurusteli Jean Sibeliuksen kanssa, täsät on valokuva, joka oli lapsuudenkodissani. Robert Paul (Hermann Paulin pojanpojanpojan)

...siis Aksel Paul