Kuinka tekijänoikeus suhtautuu pienipaikkaisiin (14 asukasta) vanhusten hoitolaitoksiin? Saako siellä vanhukset katsoa kirjastosta lainattuja vhs-videoita?…

Kysytty

Kuinka tekijänoikeus suhtautuu pienipaikkaisiin (14 asukasta) vanhusten hoitolaitoksiin? Saako siellä vanhukset katsoa kirjastosta lainattuja vhs-videoita? Hoitolaitoshan on heidän kotinsa, jossa asukkaat asuvat omissa huoneissaan, mutta yhteinen katseluhuone on heidän kaikkien olohuone. Onko tämä julkista esittämistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslaissa on oma pykälänsä (17) teosten saattaminen vammaisten käytettäviksi, mutta sitä ei voi soveltaa yleisiin vanhusten hoitolaitoksiin.

Kirjastosta lainatun elokuvan katsominen vanhuksen omassa huoneessa on ilman muuta sallittua yksityistä käyttöä, mutta elokuvien esittäminen yhteisessä tilassa ainakin lähtökohtaisesti edellyttää lupaa, ellei tallenteella tällaista lupaa ole valmiiksi.

Heikki Poroila (24.2.1011)