Haluaisin kysyä karaoke-dvd-levyjen esitysoikeuksista. Voiko kirjaston tiloissa pitää asiakkaille karaokea laittamalla karaoke dvd-levyn pyörimään? Tarvitaanko…

Kysytty

Hei,haluaisin kysyä karaoke-dvd-levyjen esitysoikeuksista. Voiko kirjaston tiloissa pitää asiakkaille karaokea laittamalla karaoke dvd-levyn pyörimään? Tarvitaanko tähän erillinen esitysoikeus vai katsotaanko karaoke dvd-levyt musiikkitallenteiksi, joita saa esittää kunnan Teostolta hankkiman musiikin käyttöluvan nojalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiaa ei ole testattu suomalaisessa oikeusistuimessa, joten kaikki me joudumme spekuloimaan sillä, mikä tekijänoikeudellinen kohde karaoke-DVD oikeastaan on.

Itse olen asiaa pitkään pohdittuani päätynyt näkemykseen, että jos karaoke-tyyppinen kuvatallenne ei sisällä selkeästi elokuvallista kuvaosuutta (en edes tiedä, onko sellaisia olemassa), sitä voidaan pitää ensisijaisesti musiikkiäänitteenä. Tällöin karaoke-tallenteen käyttö kirjaston järjestämässä karaoke-tapahtumassa nojautuu musiikin julkisen esittämisen sopimuksiin, joita kunnat ovat tehneet Gramexin ja Teoston kanssa.

Pidän epätodennäköisenä, että yksikään karaoke-tallenteita valmistava tai jakava yhtiö lähtisi oikeudesta hakemaan tulkintaa siitä, onko karaoke-tallenne lain tarkoittama "elokuvateos" vai "sävellysteos". Kirjastot ostavat paljon karaoke-tallenteita ja maksavat niistä hirveätä ylihintaa, joten kenelläkään ei välttämättä ole intressiä edes kokeilla. Halua vähentää myös se, että oikeus voisi päätyä samalle kannalle, jonka edellä esitin.

Heikki Poroila