Kuinka taipuu sana palaa monikossa? (aikamuoto:konditionaali) esimerkiksi tälläinen lause: "Hyvä että herätitte muuten me oltaisiin _________ täällä rannalle."…

Kysytty

Kuinka taipuu sana palaa monikossa? (aikamuoto:konditionaali) esimerkiksi tälläinen lause: "Hyvä että herätitte muuten me oltaisiin _________ täällä rannalle." (palettu,palattu?) jos sanaa ei taivuta muotoon olisimme palaneet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirja antaa verbille palaa taivutusluokan 9, ja sen esimerkkisanana on taivutustaulukoissa kaivaa. Passiivin imperfekti kuuluu siis kaivettiin, palettiin, ja tuo kysytty muoto (passiivin 2. partisiippi) kuuluu kaivettu, palettu. - Äänteellisesti lähellä on verbi palata, joka on esimerkkisanana taivutustyypissä 40. Sen passiivin imperfekti kuuluu palattiin, ja pass. 2. partis. palattu.