Miten taipuu espanjan kielessä bailar-verbi (tanssia) yksikön toisessa persoonassa? Onko käskymuoto sama kuin 2. persoonan preesens? Ellei, miten ne poikkeavat…

Kysytty

Miten taipuu espanjan kielessä bailar-verbi (tanssia) yksikön toisessa persoonassa? Onko käskymuoto sama kuin 2. persoonan preesens? Ellei, miten ne poikkeavat toisistaan? Entä bailar monikon toisessa persoonassa, samoin käskymuodossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erkki Vierikon kirjan Espanjan kielioppi mukaan: yks.2. indikatiivi (= preesens) bailas, monikon 2. bailáis. Käskymuoto on subjunktiivin preesens, ilmaisten käskyä ja tahtoa, muoto bailes, mon.2. bailéis. Subjunktiivin I imperfekti ilmaisee kohteliaan kehoituksen: bailaras, mon.2. bailarais.