Mistä löytäisin kirjan Ruotsin taidehistoriasta suomen kielellä ? sekä smyöskin suomenkielisenä pohjoismaisesta maisemamaalauksesta 1900-luvulta

Kysytty

Hei, mistä löytäisin kirjan Ruotsin taidehistoriasta suomen kielellä ?
sekä smyöskin suomenkielisenä pohjoismaisesta maisemamaalauksesta 1900-luvulta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä kaiken kattavaa teosta Ruotsin taidehistoriasta ei ole suomeksi.
Ruotsiksi on kirjastojen kokoelmissa laajojakin ruotsalaisesta taiteesta kertovia teossarjoja. Pohjoismaisesta maisemamaalauksesta löytyy teos 1800-luvulta, mutta ei 1900-luvulta.
Yksittäisistä taiteilijoista kuten Carl Larssonista, Lars Jonssonista tai Anders Zornista löytyy tietoa suomeksi, samoin näyttelyjulkaisuja eri aiheista tai aikakausista on jonkin verran. Suomeksi on tietenkin laajoja teoksia ja teossarjoja maailman taiteesta, mutta niissä eri maista kertovat osiot ovat luonnollisesti suppeita.
Tässä muutama kirja poimittuna Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmista - toivottavasti näistä on apua (suluissa painovuosi) :
YLEISTÄ AIHEESTA :
1. POHJOISMAIDEN taide 1880-luvulla : Amos Andersonin taidemuseo 19. tammikuuta-9. maaliskuuta 1986 : näyttelyjulkaisu
2. Pohjolan maalaustaidetta : nykyaikaisen maalaustaiteen läpimurto (1950)

NÄYTTELYJULKAISUJA/YKSITTÄISIÄ TAITEILIJOITA
1. FRIE, Peter : Peter Frie : maisema (1998)
2. GÖTEBORGS konstmuseum : Valosta varjoon : vuosisadan vaihteen skandinaavista taidetta... (1991)
4.HILL, Carl Fredrik Hill 1849-1911 : ruotsalainen maisemamaalari ja piirtäjä
(1998)
5. LINDHOLM, Berndt : Berndt Lindholm (1995)