"Haavoittunut enkeli on Hugo Simbergin maalaus vuodelta 1903. Maalauksessa kaksi totista poikaa kantaa enkelityttöä paareilla halki aution maiseman...

Kysytty

"Haavoittunut enkeli on Hugo Simbergin maalaus vuodelta 1903. Maalauksessa kaksi totista poikaa kantaa enkelityttöä paareilla halki aution maiseman.
Hugo Simberg vietti viimeisen kesänsä Ähtärissä, Peränteen Sarkolassa jossa hän kuoli kesäkuussa 1917." (Kopioitu teksti)
Näillä lapsilla kaksi totista poikaa ja enkelityttö on varmaan nimetkin jossain tiedostossa. Kiitos kun selvennät asian.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ateneumin taidemuseon erikoistutkija vastaa asiaan näin:

"Pojat ovat mitä todennäköisimmin helsinkiläinen Werner Sivenius (takimmainen poika) ja pienempi poika on mahdollisesti hänen veljensä.

Useampikin tutkija on esittänyt että malleina olisivat tamperelaisveljekset Lauri ja Kalle Railio, perustuen Veljekset-nimisen maalauksen takana olevaan lappuun. (Veljekset-maalauksen pojat on todettu samoiksi kuin Haavoittunut enkeli -maalauksen kantajapojat.) Lapussa lukee, että (Veljekset)-teos on maalattu Tampereella, ja samat veljekset on kuvattu Tampereen Johanneksen kirkon koristelussa vuosina 1904-1906.

Taidehistorioitsija Marjatta Levannon mukaan maalauksessa eivät kuitenkaan ole Railon veljekset, sillä Veljekset-teos näkyy Simbergin ottamassa valokuvassa omassa Helsingin Rikhardinkadun ateljeessaan, joka hänellä oli vuoteen 1902 saakka.Teos on siis maalattu myöhäisintään 1902. Simberg käytti Railon veljeksiä sen sijaan Tampereen tuomiokirkon köynnöksenkantajien malleina myöhemmin Tampereella."

Valokuva Veljekset-teoksesta Kansallisgallerian sivuilla: https://www.kansallisgalleria.fi/fi/object/385785
Alla on värillinen kuva Veljekset-teoksesta (1902) Serlachiuksen taidemuseosta:

Veljekset, 1902, Serlachiuksen taidemuseo

Ateneumin erikoistutkija jatkaa:

"Tästä kertoo myös Helena Ruuska teoksessaan Hugo Simberg - Pirut ja enkelit (WSOY 2018).

Simberg sairastui vakavasti loppuvuodesta 1902 maalasi Haavoittunut enkeli -teoksen toivuttuaan keväällä 1903, mutta hän oli suunnitellut teosta jo aiemmin ja kuvannut malleja juuri tuossa Rikhardinkadun ateljeessa, jonne hän ei enää palannut 1903 toipumisensa jälkeen.

[Yllä olevassa kuvassa] etummainen poika olisi siis helsinkiläinen Werner Sivenius.
Simberg maalasi pojasta vuonna 1902 myös muotokuvan ja antoi pojalle muistoksi grafiikan lehden, josta löytyy taiteilijan merkintä ja täsmällinen ajoitus: 'Werner Siveniukselle muistoksi 19 28/5 02.' "

Mitä tulee itse enkelin malliin, Ateneumin erikoistutkijan mukaan mallina on ollut useita henkilöitä, mutta "lopullisen hahmon viimeistelyvaiheessa Simbergin mallina on ilmeisesti ollut perheen kesäkodin, Niemenlautan tiloilla asuneen Viipurin kaupunginlääkäri Gaddin nuorin tytär Adrienne Gadd."
Alla olevassa kuvassa Adrienne Gadd esiintyy Simbergin eräässä toisessa maalauksessa (H. Simberg: Aamu, 1903. Pohjanmaan museo, Vaasa).

H. Simberg: Aamu, 1903. Pohjanmaan museo, Vaasa