Hyvä kirjastonhoitaja. Olisin kiinostunut löytämään jonkin sellaisen taidekirjan, josta löytyisi seuraava maalaus. Tekijä on Edmund Blair Leigton ja maalaus on…

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja. Olisin kiinostunut löytämään jonkin sellaisen taidekirjan, josta löytyisi seuraava maalaus.
Tekijä on Edmund Blair Leigton ja maalaus on nimeltään Signing The Register.
Miten yleensä taidekuvat on kirjattu tietokantaan? Esimerkiksi äänilevyt löytyvät ihan esittäjän ja kappaleen nimen mukaan. Olen hakenut Plussasta sekä taiteilijan että maalauksen nimen mukaan, mutta tuloksetta.
Netistä kyllä löytyy tuo maalaus, mutta haluaisin nähdä sen myös paperilla.
Kiitän näin etukäteen vastauksestanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Edmund Blair Leightonin Signing the Register näyttää olevan suosittu hääaiheinen maalaus, jota internetistä tosiaan löytyy tilattavana julisteena monesta palvelusta. Kirjaston aineistorekisteristä sinun kannattaa hakea viktoriaanisen ajan maalareita, koska yksistään Edmund Blair Leightonista kertovaa kirjaa ei yleisestä kirjastosta näytä löytyvän. Taidekuvia ei ole erikseen rekisteröity Plussa-aineistotietokantaan, joten kuvia täytyy etsiä joko selaillen aihetta käsittelevistä teoksista tai hakuteoksista. Pääkaupunkiseudulta löytyvät ainakin seuraavat teokset: Lambourne, Lionel, Victorian painting (London, Phaidon, 1999) ja Gaunt, William, Court painting in England from Tudor to Victorian (1980). Helsingin yliopiston kirjastosta löytyvät teokset Victorian paintings (Victoria and Albert Museum, London 1948); Maas, Jeremy, Victorian painters, (London Barrie & Jenkins 1974); Wood, Christopher, Victorian Painting (London 1999). Artmagic.com -palvelussa Leightonin kohdalta kirjallisuusviitteiden joukosta löytyy ainakin Woodin teos (http://www.artmagick.com/artists/blair1.asp#books ). Samassa paikassa viitataan myös teokseen Yockney, Alfred, The Art of Edmund Blair Leighton (1913), jota ei valitettavasti näytä löytyvän yliopiston kirjastostakaan. Mikäli et löydä etsimääsi hakuteoksista tai viktoriaanisen ajan maalaustaiteen kirjoista, sinun kannattaa kääntyä Taideteollisen korkeakoulun kirjaston puoleen, jossa varmasti osataan auttaa eteenpäin. Osoite on Hämeentie 135 C, 00560 Helsinki, informaatikko (09)756 30243, Fax: (09)756 30246,E-mail: kirjasto@uiah.fi. 21.5-13.7 kirjasto on ma-pe klo 10-16.