Haluaisin tietää venäjän kuvataiteilijoista ja taidesuunnista 1800 luvulla tai hieman sitä ennen. Miltä nettisivulta tai mistä kirjoita voisin etsiä tätä…

Kysytty

Hei. Haluaisin tietää venäjän kuvataiteilijoista ja taidesuunnista 1800 luvulla tai hieman sitä ennen. Miltä nettisivulta tai mistä kirjoita voisin etsiä tätä tietoa? kiitos vastauksestanne

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun HelMet-tietokannasta http://www.helmet.fi löytyi muutamia julkaisuja aiheesta sanahaulla
(taidemaalari** or maalaustai**) and venäjä** and 1800**

Esim.

Ivan Aivazovski : maalauksia, piirustuksia ja akvarelleja pietarilaisista kokoelmista.
[Punkaharju] : Taidekeskus Retretti ; [Pietari] : Valtion Venäläinen museo : Palace Editions, 2003.

Kuurne, Jouni: Sergejevin Suomi.
Helsinki : Museovirasto, 1994.

Venäläisiä mestareita vuosisadan vaihteesta Gal len-Kallelan museossa 15.5.-29.8.1993.
Espoo : Gallen-Kallelan museo, 1993.

Venäläistä romantiikkaa : 1800-luvun maalaustaidetta Pietarin Venäläisestä museosta 18.3.-31.5.1993.
Helsinki = Helsingfors : Ulkomaisen taiteen museo Sinebrychoff, 1993.

Ilja Repin.
Hki : Leningrad : SN-kirjat, Aurora, 1987.

Taidekirjastojen kokoelmatietokanta Arscasta löytyivät seuraavat julkaisut:

Suuret venäläiset mestarit.
[Helsinki] : Suomen taiteen museo Ateneum, Valtion taidemuseo, 1995.
Saatavana: Kuvataideakatemian kirjasto (Kaikukatu 4 , puh.09-6803 3215)
ja Taideteollisen korkeakoulun kirjasto (Hämeentie 135 A , puh.09-7563 0240)

Venäjän maalaus- ja piirustustaidetta 1700-luvulta 1900-luvun alkuun I ja II [Diasarja].
Helsinki : Suomen taideakatemia, Näyttely- ja tiedotusosasto, 1976.
1 diasarja 40 diaa + teksti (73 s.)
Saatavana: Taideteollisen korkeakoulun kirjasto.

Internet-linkkejä Venäjän taidesivustoille:
http://www.makupalat.fi/taiteet3.htm