Kuinka suuret summat menevät perintään? Kaverini ei palauttanut kortillani lainattuja kirjoja pitkään aikaan, muutin, joten en saanut myöhästymisestä tietoa,…

Kysytty

Kuinka suuret summat menevät perintään? Kaverini ei palauttanut kortillani lainattuja kirjoja pitkään aikaan, muutin, joten en saanut myöhästymisestä tietoa, ja nyt asia on tullut esille. Kirjat on palautettu, mutta summaa en pysty maksamaan. Voinko vaatia kaveriani maksamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos kysymyksestä. Helsingin kaupunginkirjasto alkoi käyttää Contant-perintätoimistoa palauttamatta jääneen
aineiston perinnässä 1.3.2002 lähtien. Perittäväksi siirretään aluksi 1.3.02 ja sen jälkeen lainattu 60 vrk myöhässä oleva aineisto. Tätä ennen lainattu aineisto siirtyy perintään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Perittäväksi siirrettävän aineiston alaraja on 8,40 euroa. Perintään siirtyvät aineiston arvo, myöhästymismaksut aikuisten aineistosta ja kirjaston käsittelykulut on 5 euroa/tapaus. http://www.lib.hel.fi/ajankohtaista/perinta.htm

Kirjaston käyttösääntöjen mukaan kirjastokortti on henkilökohtainen, jolloin kortin haltija on vastuussa kortilla lainatusta aineistosta. Tässä tapauksessa Teidän kannattaa sopia asia tuttavanne kanssa.