Otsikko
Ennen oli helsingissä käytössä nk. "kesälainat", jolloin kirjojen laina-aika oli pidempi, kuin muulloin. nyt olen saanut kirjoja lainaksi sekä yhdeksi, että…

Kysytty

ennen oli helsingissä käytössä nk. "kesälainat", jolloin kirjojen laina-aika oli pidempi, kuin muulloin. nyt olen saanut kirjoja lainaksi sekä yhdeksi, että kahdeksi kuukaudeksi. mikä nykyisin määrittää kirjan laina-ajan kesäisin?

toinen asia: onko mahd. saada tietää teiltä, milloin olen saanut ensimmäisen kirjastokorttini? ulottuvatko tiedostonne
1960-luvun alkuun?

on vain oma muistikuvani kallion kirjaston tädistä, joka sanoi minulle, ettei kirjoja saa niin nopeasti lukea, että ne palauttaa samana päivänä! haluaisin tietää, minkä ikäisenä olen ruvennut kirjaston vannoutuneeksi ihailijaksi ja käyttäjäksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kesälaina-aikoja ei Helsingin kirjastoissa tosiaan enää ole. Eräpäivä määrittyy samalla tavoin kuin talvellakin. Saamasi eri laina-ajat johtuvat siitä, että joidenkin kirjastojen remonttien takia laina-ajat ovat näiden kirjastojen aineistolla tavallista pidempiä. Myös kesätauolla olevien kirjastoautojen kokoelmilla on normaalia pidemmät laina-ajat.

Kannelmäen kirjasto avattiin vastikään remontin jälkeen. Käpylän kirjasto suljetaan vuodeksi 1.7. alkaen, ja Oulunkylän kirjaston remontti sulkee noin neljäksi kuukaudeksi 19.7. alkaen. Kirjastoautot eivät kierrä juhannuksesta elokuun alkuun. Kaikki nämä vaikuttavat laina-aikoihin. Myös näistä kirjastoista varauksina tullut aineisto on saanut siis ”epänormaalin” laina-ajan. Samat syyt voivat antaa myös Espoosta, Vantaalta tai Kauniaisista tulevalle aineistolle poikkeuksellisen laina-ajan.

Toiseen kysymykseesi ensimmäisestä kirjastokortista emme valitettavasti pysty vastaamaan. Tietokannastamme löytyvät vain tällä hetkellä kirjastokortin omistavat. Aika monta korttia onkin moni meistä kirjaston vannoutuneesta ihailijasta ja käyttäjästä ehtinyt saada.