Kuinka paljon kirjailijat saavat korvauksia kirjojen lainoista?

Kysytty

Kuinka paljon kirjailijat saavat korvauksia kirjojen lainoista kirjastoista, entä E-kirjojen ja E-äänikirjojen lainoista?

Vastaus

Vastattu

Kirjailijoiden lainauskorvauksia kirjastoissa tapahtuvasta lainaamisesta hallinnoi Sanasto. Sanaston sivuilla osoitteessa https://www.sanasto.fi/lainauskorvaus/ kerrotaan, että korvaus oli 25 eurosenttiä jokaista lainaa kohti. Alle 10 euron korvauksia ei kuitenkaan tilitetä. Kirjailijan saama korvaus riippuu sitten kokonaan kirjojen lainausmäärästä. Pienin summa on siis tuo 10 euroa, ja yksi kirjailija voi saada korvausta enintään 30 000 euroa, kuten osoitteessa https://www.sanasto.fi/sanaston-joulukuun-tilitys-2018-lukuina/ kerrotaan.

E-kirjoista tai e-äänikirjoista ei makseta korvauksia samalla tavalla kuin painetuista kirjoista tai fyysisistä äänikirjoista. E-aineistojen lainaaminen ei ole nimittäin perinteisessä mielessä lainaamista, vaan teos kopioidaan palvelusta, joka on tehnyt kirjaston kanssa siitä sopimuksen. E-kirjapalvelun ylläpitäjä sitten maksaa kustantajalle tai kirjailijalla jonkin summan oikeudesta välittää kirjoja kirjastoiden asiakkaille. Korvaus on kuitenkin heidän välinen asiansa ja luultavasti usein liikesalaisuus, jota ei kerrota julkisesti.