Kuinka monta kirjoitettua kieltä on maailmassa? Entäpä kuinka monta kirjaa löytyy Suomen kaikista kirjastoista (yhteensä)?

Kysytty

Kuinka monta kirjoitettua kieltä on maailmassa?
Entäpä kuinka monta kirjaa löytyy Suomen kaikista kirjastoista (yhteensä)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arviot maailmassa puhuttavien kielten lukumäärästä vaihtelevat melkoisesti. Kielen määrittely on usein ongelmallista - esimerkiksi kielen ja murteen raja voi olla tulkinnanvarainen. Tavallisin arvio nykyään on 5000-6000 (Jaakko Anhava, Maailman kielet ja kielikunnat. Gaudeamus, 2005). On arvioitu, että yli 80 prosentilla näistä kielistä on ainakin jonkinlainen kirjallinen ilmenemismuoto.

Vuoden 2010 tilastojen mukaan Suomen yleisissä kirjastoissa oli 34 740 021 kirjaa. Tieteellisissä kirjastoissa (yliopistokirjastot, ammattikorkeakoulukirjastot ja muut erikoiskirjastot) oli vuonna 2009 17 642 608 painettua monografiaa (vuoden 2010 tilastoja ei tieteellisten kirjastojen osalta ole vielä saatavissa). Näiden lukujen perusteella Suomen kaikkien kirjastojen yhteenlaskettu kirjamäärä on siis hieman yli 52 miljoonaa.