Kuinka monessa kirjastossa Suomessa on ikääntymiseen erikoistuneita työntekijöitä?

Kysytty

Kuinka monessa kirjastossa Suomessa on ikääntymiseen erikoistuneita työntekijöitä? Minkä asteen kirjastoalan koulutusta heillä yleensä on? Käsitelläänkö ikäihmisten kirjastopalveluita missään suomenkielisissä tutkimuksissa, artikkeleissa tai kirjoissa?

Vastaus

Vastattu

Kirjastoissa on yleensä joku senioripalveluihin, ikäihmisten palveluihin tai esteettömyyteen liittyviä asioita hoitava kirjastolainen. Luullakseni ei kuitenkaan henkilöitä, jotka ovat erikoistuneet ikäihmisten kanssa toimimiseen. Mukana on ihmisiä kirjastolan perustutkinnosta korkeakoulututkintoon.

Tukea toimintaan haetaan alueellisista ryhmistä, joissa voidaan keskustella palveluiden kehittämisestä ja kunkin kirjaston käytännön työstä.

Finna haku löytää muutaman senioreiden kirjastopalveluihin liittyvän tutkielman. Esim. Nousiainen Katri: Kirjastopalvelut ikäihmisten hyvinvoinnin edistäjänä : Esimerkkinä kirjallisuusteemaiset muistelutuokiot Finna.fi

Google scholar haulla saa näkyviin lisää tutkielmia. esim. Katri Nousiainen: Kirjastopalvelut ikäihmisten hyvinvoinnin edistäjänä Esimerkkinä kirjallisuusteemaiset muistelutuokiot Google

Kirjastot.fi palvelusta löytyy hakusanalla "ikäihmisten" erilaisia raportteja, tutkimuksia ja koulutuksia. KiFi