Välimeren ympäristössä puhaltaa monenlaisia paikallisia tuulia, jotka tunnetaan omilla nimillään, esim. meltemi Kreikan saaristossa, mistral Rankan alueella,…

Kysytty

Välimeren ympäristössä puhaltaa monenlaisia paikallisia tuulia, jotka tunnetaan omilla nimillään, esim. meltemi Kreikan saaristossa, mistral Rankan alueella, sirocco pohjoisesta Afrikasta Eurooppaan päin, bora Balkanilta Adrianmerelle. Pohjois-Amerikassa on chinook, ja muilla mantereilla lukuisia omia paikallisia tuuliaan. Suomessa tuntuu joka talvi Skandeilta tulevan föhn-tuulen vaikutus.

Kysymys kuuluu, löytyykö Suomen alueelta vastaavanlaisia paikallisia, merkittäviä, säännöllisesti esiintyviä tuulia, jotka tunnettaisiin jollakin omalla erityisellä nimellään, kuten mainitsemani esimerkit. Voisi kuvitella, että Lapin tunturialueet olisivat sopiva paikka tällaisten muodostumiseen, samoin vaikka Järvi-Suomi mäkineen ja järvineen. Mutta onko millekään paikalliselle tuulelle muodostunut omia nimityksiään?

Vastaus

Vastattu

Tutkimastani meteorologisesta kirjallisuudesta en löytänyt mainintoja erikseen nimetyistä kotimaisista paikallisluonteisista tuulista. Sen perusteella vaikuttaisi siltä, että meillä tavataan vain ns. yleisiä tuulia. Yritin lähestyä aihetta myös kielitieteen kautta, mutta yhtä laihoin lopputuloksin. Tuuli näyttää kaiken kaikkiaan olevan verrattain vähän käsitelty aihe tietokirjallisuudessamme.