Otsikko
Mikä on elämän tarkoitus?

Kysytty

Mikä on elämän tarkoitus?

Vastaus

Vastattu

Kirjaston aineistosta elämän tarkoitusta voi etsiä esim. filosofisten, uskonnollisten tai vaikkapa elämäkerrallisten teosten joukosta.

Tähän samaiseen kysymykseen on vastattu aiemmin näin:

Kuten kysyjä varmaan itsekin arvaa, kysymykseen ei voi olla sellaista vastausta, jonka Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun kautta voisi saada.

Vuonna 2011 kun tämä sama kysymys esitettiin, siihen vastattiin näin:
https://www.kirjastot.fi/kysy/mika-on-elaman-tarkoitus-2?language_conte…

Muutamia vuosia aikaisemmin vastaus oli "Elämän tarkoitus on esittää kysymyksiä ja saada niihin vastaus."

Kysymys on myös tiedekeskus Heurekan järjestämässä kyselyssä valittu "maailman vaikeimmaksi kysymykseksi".

Uskoakseni ainoa oikea vastaus on, että sitä ei kukaan tiedä, mutta jokaisella ihmisellä on oikeus etsiä siihen vastausta.

3 ääntä

Kommentit

Jos asioiden tarkoituksia pohditaan yleisemmällä tasolla, niin ehkä helpointa se on ihmisten käyttämien esineiden yhteydessä; silloin voidaan puhua käyttötarkoituksesta. Siis se, mihin ihminen jotain käyttää, on sen tarkoitus - ainakin juuri hänelle. Ja ehkäpä juuri tästä päästäänkin asian ytimeen; yhdelle keppi on onki, toiselle omenapuun tuki. Onko mitään universaaleja tarkoituksia olemassakaan; siis sellaisia, jotka voitaisiin jotenkin maailmaa tutkimalla yksikäsitteisesti todeta ainoiksi oikeiksi tarkoituksiksi. Vai tarvitaanko siihen, että jollain olisi jokin tarkoitus, aina joku tarkoittaja, JOLLE se tarkoitus on se, mikä on. Tarkoittaja yksinkertaisesti päättää tarkoituksen itselleen. Toki jotkut tarkoitukset ovat yleisempiä, kuin toiset: lusikalla yleensä syödään mutta voi sillä kaivaa kukkamaata tai sekoittaa maaliakin.

Samaa ajatusmallia noudattaen jokainen voi varmaan itse päättää oman elämänsä tarkoituksen itselleen - yhden tai useampiakin. Jos antaa jonkun muun päättää sen, siitä ei välttämättä tule kovin onnellinen elämä.