Kreikkalaisessa mytologiassa monet jumalat ovat aviossa oman siskonsa kanssa. Oliko insesti kuinka tavallista muinaisessa Kreikassa?

Kysytty

Kreikkalaisessa mytologiassa monet jumalat ovat aviossa oman siskonsa kanssa. Oliko insesti kuinka tavallista muinaisessa Kreikassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kreikkalaisessa mytologiassa on runsaasti lähisukulaisten välisiä liittoja. Alkujumaluudet Gaia ja Uranos olivat samaan aikaan sekä äiti ja poika että pariskunta. Heidän liitostaan syntyivät Titaanit, joiden johtajaksi kohosi Kronos. Hän taas oli naimisissa siskonsa Rhean kanssa. Kronoksen ja Rhean lapsia olivat Demeter, Hestia, Hera, Hades, Poseidon ja Zeus. Ylijumala Zeuksen vaimo oli hänen Hera-siskonsa.

Ei kuitenkaan vaikuta siltä, että myyttien esimerkit olisivat millään lailla vaikuttaneet ihmisten parinmuodostukseen. Lähisukulaisten väliset liitot eivät olleet antiikin Kreikassa yleisiä tai yleisesti hyväksyttyjä. Vanhemman ja lapsen sekä täyssisarusten väliset liitot olivat ehdottomasti kiellettyjä. Kuitenkin esimerkiksi avioliitto sisar- tai velipuolen kanssa oli mahdollista, vaikkakin paheksuttavaa.

Tähän on kuitenkin olemassa poikkeus. Hellenistisessä Egyptissä täyssisarusten välinen avioliitto oli mahdollinen.

Aleksanteri Suuren valloitusretkien jälkeisessä maailmassa makedonialaistaustaiset Ptolemaiokset hallitsivat Egyptiä vuosina 305–30 eKr. Heidän piti tasapainoilla kreikkalaisuuden ja egyptiläisyyden välillä hallinnossaan. Ptolemaiosten hallitsijasuvun toinen kuningas, Ptolemaios II Filadelfos meni vuonna 278 eKr. naimisiin täyssiskonsa Arsinoe II:n kanssa. Meillä ei ole oikein mitään todistusaineistoa heidän suhteensa laadusta, mutta todennäköisesti sisäpoliittiset syyt vaikuttivat liiton solmimiseen. Egyptiläisessä mytologiassa sisarukset Osiris ja Isis olivat ensimmäinen hallitsijapari, ja he saattoivat myös olla osaltaan esikuvana Filadelfoksen ja Arsinoe II:n avioliitolle.

Tämä liitto oli varsin kova pala purtavaksi Ptolemaiosten Egyptin kreikkalaisväestölle. Runoilija Theokritos puolusti liittoa viittaamalla Zeuksen ja Heran pyhään avioliittoon (Idylli 17, suom. Marianna Tyni):

Päivien vieriessä hän [Ptolemaios II Filadelfos] uhraa monet rasvaiset naudanreidet / verestä punoittaville alttareille, / niin hän itse kuin hänen puolisonsakin [Arsinoe II], / nainen jolla ei ole veroistaan, / kun hän sulkee palatsissa syliinsä / miehensä ja veljensä, / jota hän rakastaa yli kaiken. // Samalla tavoin varmaan viettivät häitään / Zeus ja Hera, jotka mahtava Rhea / oli synnyttänyt Olympoksen valtiaiksi. / Iris levitti tuoksuvin käsin yhteisen vuoteen / itse vielä neitona kuolemattomalle morsiusparille.

Meille on säilynyt todistusaineistoa siitä, että hellenistisen ajan Egyptissä oli täyssisarusten välisiä liittoja varsinkin kreikkalaisten siirtolaisten perustamissa kaupungeissa. Esimerkiksi tiedämme, että Oksyrhynkhiteksen hallintopiirissä sisarukset Praksidamas ja Sosio menivät keskenään naimisiin 260-luvulla eKr.

Lähteet:

  • J. Meleze-Modrzejewski, ”Greek Law in the Hellenistic Period: Family and Marriage”, teoksessa The Cambridge Companion to Ancient Greek Law (eds. M. Gagarin, D. Cohen), 2006, 343-354.
  • S.R. Huebner, ”’Brother-Sister’ Marriage in Roman Egypt: a Curiosity of Humankind or a Widespread Family Strategy”, The Journal of Roman Studies (97), 2007, 21-49.