Koen, etten tiedä tarpeeksi kristinuskosta (en osallistunut uskonnontunneille), ja haluaisin lukea siitä. Kirjoja tuntuu olevan kuitenkin aika paljon, uusi…

Kysytty

Koen, etten tiedä tarpeeksi kristinuskosta (en osallistunut uskonnontunneille), ja haluaisin lukea siitä. Kirjoja tuntuu olevan kuitenkin aika paljon, uusi testamentti ja vanha ja Luukkaan evankeliumi ja niin edespäin. Mistä kannattaisi aloittaa? Kuin yrittäisi päättää, mikä on oikea järjestys Star Warseille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kristinuskosta on kirjoitettu valtava määrä kirjallisuutta. Tämän vastauksen puitteissa on mahdollista antaa vain yksittäisiä kirjasuosituksia joistakin kristinuskon ulottuvuuksista.

Hyvä yleisesitys kristinuskon historiasta on Kaarlo Arffmanin teos Kristinuskon historia. Se on vapaasti luottavissa Helsingin yliopiston Helda-arkistossa:

Muita kristinuskon syntyä luotaavia teoksia ovat esimerkiksi seuraavat:

Raamatusta, sen syntyhistoriasta ja -kontekstista löydät tietoa esimerkiksi seuraavista teoksista: