Satu "ei saa katsoa taakse"

Kysytty

Kuljeskellessani metsässä mieleeni muistui eräs satu. Tai oikeastaan vain pienen pieni osa siitä. Tai oikeastaan en ole edes varma, onko kyseessä satu vai oman mielikuvitukseni tuote. Joka tapauksessa, siinä henkilön oli kuljettava metsän läpi eikä hän saanut katsoa taakseen. Jos katsoi, niin siitä sitten seurasi jotain. Onkohan tällainen satu olemassa? Ja jos on, niin minkä niminen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti etsimänne satu ei ole ainakaan vielä löytynyt. Olen lähettänyt kysymyksen edelleen yleisten kirjastojen sisäiselle sähköpostilistalle laajemman työntekijäjoukon mietittäväksi, mutta sieltäkään kautta ei ole tullut vastausta.

Kaunokirjallisuudessa ja tarinoissa "ei saa katsoa taakse" on toistuva elementti. Kreikkalaisessa mytologiassa on Orfeuksen ja Eurydiken tarina, jossa Orfeus kielloista huolimatta katsoo Manalassa Eurydikeä ja menettää tämän lopullisesti. Raamatussa Lootin vaimo muuttuu suolapatsaaksi, kun hän Jumalan kiellosta huolimatta jää katsomaan taakseen Sodoman tuhoutumista.

Tuhannen ja yhden yön satuja 2 -kirjassa on tarina "Kateelliset sisaret". Sadussa noustaan vuorelle ja ympäriltä kuuluu kaikenlaisia huutoja ja ääniä. Taakseen ei saa katsoa eikä edes päätä kääntää - silloin muuttuu mustaksi kiveksi. Prinssit eivät selviydy matkasta, mutta prinsessa laittaa lampaanvillaa korviinsa ja pääsee vuorelle. Hän myös onnistuu elämänveden avulla pelastamaan mustiksi kiviksi muutetut prinssit. Satu löytyy ainakin tästä versiosta: Tuhannen ja yhden yön satuja 2 / mukaillen nuorisolle kertonut K. Merikoski ; kuvittanut Rudolf Koivu.